קידום אתרים

קידום ושיווק אתרי פסיכולוגים

קידום ושיווק אתרי פסיכולוגים

קידום ושיווק אתרי פסיכולוגים

פרופ' גידי רובינשטיין

חדר הטיפול הפסיכולוגי אמור לספק מקום בטוח, ובמיוחד דיסקרטי, לדיון בקשיים האישיים והפרטיים ביותר של המטופל. חלק גדול ממטופליי אמר לי שאני היחיד שיודע על בעייתם. החיסיון שאנו מבטיחים למטופלים יצר במשך השנים רתיעה עזה של פסיכולוגים משיווק שירותיהם מחשש שגבולות הקליניקה נפרצים והיא אינה מהווה עוד מקום פרטי, אישי ובטוח.

רוצה לקהל הצעה לקידום אתרים? כל מה שצריך זה למלא כמה פרטים קטנים…

בנוסף, למנתח פלסטי, למשל, אמורים להיות לקוחות מתחלפים (אלא אם כן מדובר במנותחים סדרתיים), שכל אחד מהם מגיע לניתוח אחד ולכן הוא זקוק למטופלים רבים. לעומת זאת, טיפול פסיכולוגי (בעיקר "מסורתי") אמור להיות תהליך ממושך ולמטפל מצליח אמורים להיות מספיק מטופלים קבועים. שיווק הטיפול (אפילו אתר אינטרנט של פסיכולוג) עלול להיתפס כהצהרה על כישלון לשמר את מטופליו. ואכן, אני יודע ממקור ראשון שאצל פסיכולוגית מתוקשרת מאוד ניתן להשיג תור מהיום להיום.

מי המטופל?

אילו אני הייתי מחפש פסיכולוג לעצמי, אכן לא הייתי פונה למטפל שיש לו אתר, ובוודאי ובוודאי שלא למטפל שמרבה להתראיין בטלוויזיה ולשווק את עצמו. אלא שאני מכיר היטב את שוק המטפלים ורוב חבריי נמצאים או היו בטיפול. עוד לפני שנים רבות רצה לה ספק-שמועה-ספק-בדיחה שבאספות ועד הבית ברמת אביב מחליפים ביניהם הדיירים שמות של פסיכולוגים.

לעומת זאת, כשאני מסתכל על המטופלים שהגיעו אליי דרך האינטרנט, כולם אינטליגנטים ומצליחים בתחומם (שאינו פסיכולוגיה) ורובם צרכנים נבונים – אין להם ממי לבקש המלצות וגם אם אין להם דעות קדומות על מי שזקוק לטיפול, לא תמיד הם היו רוצים לפרסם את עובדת פנייתם לטיפול.

גם בקשת המלצות מחברים שנמצאים בטיפול אינה בהכרח הדרך ה"נכונה". כשמדובר במנתח פלסטי בעל הצלחה רבה בהרמת עפעפיים וגם אתה מעוניין בדיוק בניתוח כזה, יהיה זה הגיוני לחפש מנתח כזה באמצעות המלצות. כשמדובר בטיפול פסיכולוגי, חלק גדול מההצלחה תלוי ב"כימייה" שבין המטפל למטופל, כך שקשה להסיק משביעות רצון של אדם אחד לאדם אחר. דווקא המטופלים המתמידים שלי הם אנשי הי-טק, חלקם הגדול מתכנתים, המבלים את רוב זמנם ברשת, כך שזו הסביבה הרלוונטית להם לחיפוש שירות מכל סוג שהוא.

קידום ושיווק אתרי פסיכולוגים

סוג הטיפול

בניגוד לטיפולים הממושכים מאוד, ברוח המסורת הפסיכואנליטית, מוצעים כיום גם טיפולים פסיכולוגים קונבנציונליים מוגבלים בזמן (למשל, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, CBT) וגם אימונים ממוקדים. לא זה המקום לדון בשאלה מה יותר יעיל ממה, לאיזה אדם ולאיזו בעיה, אך ברור שככל שהשירות המוצע קצר יותר, מצבו של המטפל הפסיכולוגי דומה יותר למצבו של אותו מנתח פלסטי שזקוק ללקוחות מתחלפים.

בנוסף, חלק מהטיפולים, אפילו השמרניים שביניהם, נערך כיום און-ליין. יש לי מטופלים שהגיעו לקליניקה, עזבו לחו"ל והטיפול נמשך בשיחות סקייפ. יש מטופלים בעלי מגבלה (פיזית או נפשית) בניידות. יש מטופלים מצליחנים שאינם סובלים מעודף זמן. עבור אלה ההגעה לקליניקה אינה אפשרית תמיד. סביר להניח שייעוץ און-ליין גם ישווק און-ליין.

סוג הקידום או השיווק

אם אנחנו רואים פסיכיאטר או פסיכולוג מופיע תחת כל עץ רענן בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט כל שני וחמישי, יש מקום לחשש. ראשית, ייתכן שהוא אכן סובל ממחסור בלקוחות ושנית, ייתכן מאוד שהצורך שלו בפרסום עצמי מעיד על הנאה מעצם הפרסום ואז הוא עלול להיות מרוכז בצרכיו האישיים יותר מאשר בצורכי המטופל.

מטפלים רבים משקיעים הון תועפות בקידום אורגני בגוגל כדי שהפרסום לא יהיה גלוי לגולש (כאילו האתר הגיע למקום גבוה "מעצמו"). הגולש האינטליגנטי, במיוחד מי שמצוי בענייני הרשת ויודע איך להפוך ראשון בגוגל, יודע ששום דבר לא נעשה "מעצמו", גם אם התשלום על הקידום אינו מבוצע ישירות לגוגל או לפייסבוק.

ובכל זאת, כמו בכל תחום אחר, פרסום-יתר עלול להחשיד. אני, למשל, לעולם לא ארכוש אף שירות שיוצע לי ביוזמת סוכן מכירות, משרוך נעל ועד טיפול פסיכולוגי.